Sunday, August 5, 2012

PERMATA HATI

Mendidik anak adalah satu cabaran bagi kita. Disini akak melakarkan perasaan yg tersirat dihati. Tiap-tiap hari risau dengan persekitaran sosial dizaman ini, macam2 cerita yg menakutkan menimpa anak2 remaja kita. Akak percaya semua ibubapa ingin melihat anak2 mereka menjadi anak yg soleh dan berjaya dalam pelajaran dan menjadi kebanggaan agama dan bangsa. Mari kita hayati puisi ini, yang tercurah daripada sanubari seorang ibu.









bangunnya daku disisi subuh
menyembah Mu Allah
bangun daku untuk meneruskan
kehidupan untuk permata hati
yang kucintai

ku serahkan seluruh hidup
menyempurnakan amanahMu
membimbing pemata hati
mengkalimahkan tiap ayatMu
untuk ku ajar mereka, mengenalMu
dan mencintaiMu selalu

akan ku sampai cerita para ambiak
untuk menjadi tauladan
mimpi ku harap menjadi kenyataan
aku didalam kegembiran dan ketenangan
pabila aku pergi nanti
berehat dan bersemadi

tugas ku pikul maha berat
takut seluruh sendi anggota, tak tercapai oleh ku
aku lemah dan alpa dalam mencana hajat dihati
meluruskan yang terpesong
meski pun diri ku serong kiri dan kanan

Ya Allah
tolong hamba mu
aku menghimpun doa didepan Kaabah
permudahkan dalam mendidik permata hatiku
permudahkan untuk ku bawa mereka
datang kesini, bertemu dan beribadat
dan semoga permata hati ku
menjadi anak yang soleh dan soleha

Tuhan ku
aku takut, dihari nanti, daku disoal
mengenai kewajipanku sebagai ibu
pendorong dan mendokong amanah raya
yang berat ini, mampukah aku?
bolehkah aku
menyemai warkah-warkah Quran didada
untuk dibaca, dihafal, difahami
serta direalisasikan didalam hidup permata hatiku ini.






normazalamona
27 dis 2007
Permatang Pauh
Pulau Pinang

No comments:

Post a Comment