Friday, August 29, 2014

Bertandang sebentar. GULAI AYAM OREN.

Suatu Pagi bertandang ke Rumah seorang teman, ...apabila melangkah masuk....terhidu bau harum semerbak drp dapur rumahnya.....lalu saya bertanya  masakkan apakah yg membuka selera...!!
Dia terus bercerita resepi masakkan yg sangat unik Ini, kata beliau resepi tersebut diberi oleh seorang jiran yg berasal dari pattani siam...yg mmg pakar masak....tapi teman saya ni pon lupa apa nama masakkan ini...

Teman saya terus memberi resepi n sedikit utk dibawa pulang....tujuan utk "Rasa"....katanya...

Balik terus saya mencubanya....

mmg x mengecewakan...sedap Dan Ada kelainan...
Saya Boh nama sendiri...resepi ini...

GULAI  AYAM OREN ( sbb gabungan gulai/Kari Dan masak merah).

Resepi.

Seekor ayam potong ikut suka
Goreng sebentar

Bahan tumis

Minyak sikit
Serai 3 batang dititik
Daun pandan 3 helai
Bunga lawang

Bahan kisar

4 sudu besar Rempah daging
Sedikit cili kering
5 biji cili merah dibuang biji
2 biji Bawang besar

2 biji tomato

 Sedikit halia

Sedikit lengkuas ( x Boh pon x pa...nak Boh pon bulih....saya x Boh).



Dah tumis n dah letak bahan kisar
Dan masukkan ayam biar masak .....Dan baunya Naik....kemudian letak 1/2 cawan santan pekat., Boh Garam n sedikit gula..utk Rasa ...letak kan 2 keping Assam keping...biar Sebentar Dan kacau...nampak pekat n pecah minyak boleh Tutup api...warnanya keorenan n kemerahan...

No comments:

Post a Comment